Archival description and photography: the case of the Pierre Verger Foundation Photo Library

Authors

Keywords:

Archival description, Polysemic speeches, Photography, Pierre Verger Foundation

Abstract

This article contextualizes photography as an archival document loaded with information capable of revealing the context of production and sociocultural aspects that carry interpretative potential. In this way, this research aimed to highlight the elements of archival description adopted by the Photo Library of the Pierre Verger Foundation (FPV) in the face of possible polysemic discourses in photography. It is configured as a descriptive study since it sought to describe a certain phenomenon or object in a contextualized way; in this case, the FPV online Photo Library. The research is also characterized as a documentary, whose methods adopted were case study and direct observation of the Photo Library. Through data analysis, it was found that FPV description activities occur from the general to the particular, in a hierarchical and thematic structure, which is consolidated as an intellectual activity that provides possibilities for mutual understanding between objectivity and subjectivity. present in the photographs. Therefore, considering the informational aspects and interpretative nuances that permeate the photographic document, it is understood that the archival description can favor the process of appropriation of organic information and the interpretation of sociocultural content crystallized in the photograph.

Downloads

Author Biographies

Caroline dos Santos Araújo, Universidade Federal da Bahia, BA, Brasil

Bacharel em Arquivologia pela Universidade Federal da Bahia.

Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia, BA, Brasil

Doutora e Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. Graduação em Biblioteconomia e Arquivologia. Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

References

BARADEL, Alex. Memórias de Pierre Verger: o acervo fotográfico da Fundação Pierre Verger. Salvador: Fundação Pierre Verger, 2015.

CAMPOS, Maria Luiza de Almeida. Indexação e descrição em arquivos: a questão da representação e recuperação de informações. Arquivo & Administração, v. 5, p. 17-31, 2006. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2018/02/pdf_07e37c2513_0000029461.pdf. Acesso em: 12 set. 2022.

CONSELHO INTERNACIONAL DE ARQUIVOS. ISAD(G): Norma Geral Internacional de Descrição Arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2000.

DURANTI, Luciana. Origin and development of the concept of archival description. Archivaria: the journal of the Association of Canadian Archivists, Ottawa, n. 35, p. 47-54, 1993. Disponível em: https://www.archivaria.ca/index.php/archivaria/article/view/11884/12837. Acesso em: 12 set. 2022.

DURANTI, Luciana. Registros documentais contemporâneos como provas de ação. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, p. 50-64, 1994. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1976. Acesso em: 10 set. 2022.

FUNDAÇÃO PIERRE VERGER. Site oficial. 2022. Disponível em: https://www.pierreverger.org/br/. Acesso em: 22 out. 2022.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HAGEN, Acácia Maria Maduro. Algumas considerações a partir do processo de padronização da descrição arquivística. Ciência da Informação, v. 27, n. 3, p. 293-299, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/Pmyvd5J6ss7fhcQbqzJtfLM/?lang=pt#ModalArticles. Acesso em: 10 set. 2022.

HENRIQUE, Sónia Isabel Duarte Pereira. O lugar da fotografia nos arquivos: uma proposta de reavaliação. (Dissertação de Mestrado em Ciências da Informação e da Documentação) - Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa. Lisboa, 72p., 2010. Disponível em: https://run.unl.pt/handle/10362/5425. Acesso em: 01 out. 2022.

HEREDIA HERRERA, Antonia. Archivística general: teoría y práctica. 5. ed. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla, 1991.

HEREDIA HERRERA, Antonia. A fotografia e os arquivos. Revista Photo & Documento, [S.l.], n. 2, 2016. Disponível em: http://arquivistica.fci.unb.br/wp-content/uploads/tainacan-items/21567/79053/89-204-13-PB.pdf. Acesso em: 21 set. 2022.

JENKINSON, Hilary. A manual of archive administration. London: P. Lund, Humphries & co., Ltd., 1937. Disponível em: https://archive.org/details/manualofarchivea00iljenk/mode/2up. Acesso em: 15 set. 2022.

KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. São Paulo: Atelier, 2007.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990. (Coleção Repertórios).

LOPEZ, André Porto Ancona. As razões e os sentidos: finalidades da produção documental e interpretação de conteúdos na organização arquivística de documentos imagéticos. 2001. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

MALVERDES, André; LOPEZ, André Porto Ancona. A fotografia e seus tentáculos: interpretações possíveis no universo dos arquivos. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 8, n. 1, p. 24-25, mar./ago. 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/103427. Acesso em: 01 out. 2022.

PAES, Marilena Leite. Arquivo: teoria e prática. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.

PAVEZI, Neiva; FLORES, Daniel; PEREZ, Carlos Blaya. Proposição de um conjunto de metadados para a descrição de arquivos fotográficos considerando a Nobrade e a Sepiades. TransInformação, Campinas, v. 21, n. 3, p. 197-205, set./dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/nxnvtNm3qwtxGrJ4HN8Dq3C/abstract/?lang=pt. Acesso em: 04 out. 2022.

RODRIGUES, Ricardo Crisafulli. Organização de fotografias: análise, tematização e determinação de discursos da fotografia. Ciência da Informação, Brasília, v. 43, n. 3, p. 191-203, set./dez. 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/100019. Acesso em: 04 out. 2022.

SÁ, Alzira Tude de. A imagem fotográfica como representação e documento. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 28, n. 1, p. 91-108, jan./abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.bbn.ufpb.br/index.php/ies/article/view/37898. Acesso em: 20 set. 2022.

SAMAIN, Etienne. As peles da fotografia: fenômeno, memória/arquivo, desejo. Visualidades, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 151-164, jan./jun. 2012. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/23089. Acesso em: 01 out. 2022.

SMIT, Johanna W. A análise da imagem: um primeiro plano. In: SMIT, Johanna W. (Coord.). Análise documentária: a análise da síntese. 2. ed. Brasília: IBICT, 1987. p. 101-113.

Published

2024-01-01

How to Cite

Araújo, C. dos S., & Sousa, A. C. M. de. (2024). Archival description and photography: the case of the Pierre Verger Foundation Photo Library. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 34(68), 1–17. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1220

Issue

Section

Articles