Found footage film in times of YouTube

Authors

Keywords:

Archive, Film, Found Footage, YouTube

Abstract

This article describes aspects of a research conducted in the field of found footage film and reappropriation cinema of archives. Structured entirely with materials extracted from YouTube, the film Untitled # 3: And what are poets for in a time of poverty? (2016) is a starting object that allows to address some issues about YouTube in relation to archivology. We adopted as a reference point the case study as a research method, considering the exploratory research and the analysis of content. For working the world as an archive, the found footage is presented under the form of an operating procedure which is appropriated for understanding the phenomena of image in the fields of archival science, of audiovisual media, of communication technologies, of information science. Basically referred to a form or a genre of film production which recycles, reissues and reframes images from other sources, in this study the found footage is configured as a critical method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Adriano Jeronimo de Rosa, Universidade de São Paulo / Escola de Comunicações e Artes.

Doutor em Estudo dos Meios e da Produção Mediática pela Universidade de São Paulo. Pós-Doutor em Artes pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Pós-doutorando em Meios e Processos Audiovisuais na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. 

Claudio Marcondes Castro Filho, Universidade de São Paulo / Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto.

Professor na Universidade de São Paulo, no curso de Graduação em Biblioteconomia, Ciência da Informação e da Documentação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto. Professor na Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” / Marília, no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação.

References

ADRIANO, Carlos. Found footage (I): o encanto do encontro. Revista Laika, São Paulo, v. 3, n. 5, jun. 2015a. Disponível em: <http://www.revistalaika.org/found-footage-i-carlos-adriano>. Acesso em: 5 maio 2016.

ADRIANO, Carlos. Found footage (II): o assombro das so(m)bras. Revista Laika, São Paulo, v. 3, n. 6, dez. 2015b. Disponível em: <http://www.revistalaika.org/found-footage-ii-o-assombro-das-sombras-carlos-adriano>. Acesso em: 5 maio 2016.

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Arquivologia, biblioteconomia, museologia e ciência da informação: o diálogo possível. Brasília: Briquet de Lemos, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BASILICO, Stefano (Org.). Cut: film as found object in contemporary video. Milwaukee: Milwaukee Art Museu, 2004.

BOLETIM Bibliográfico Biblioteca Mário de Andrade, São Paulo, v. 45, n. 1/4, jan./dez. 1984.

BOLTER, Jay David; GRUSIN, Richard. Remediation: understanding new media. Cambridge, Massachusetts: The Massachusetts Institute of Technology Press, 2000.

BORGES, Jorge Luis. Ficções. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

BORGES, Jorge Luis. Prologos de la Biblioteca de Babel. Madrid: Alianza, 2001.

BRENEZ, Nicole; CHODOROV, Pip. Cartografia do found footage. Revista Laika, São Paulo, v. 3, n. 5, jun. 2015. Disponível em: <http://www.revistalaika.org/cartografia-do-found-footage-nicole-brenez-e-pip-chodorov>. Acesso em: 5 maio 2016.

CAMPOS, Augusto de. Outro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

CASTRO FILHO, Claudio Marcondes. Blogues sobre biblioteca escolar. In: ROMÃO, Lucília Maria Souza; GALLI, Fernanda Correa Silveira (Org.). Rede eletrônica: sentidos e(m) movimento. São Carlos: Pedro & João, 2011.

CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. (Org.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

CORDEIRO, Rosa Inês de Novais. Análise de imagens e filmes: alguns princípios para sua indexação e recuperação. Ponto de Acesso, Salvador, v. 7, n. 1, p. 67-80, abr. 2013. Disponível em: <http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/8136/%205808>. Acesso em: 5 maio 2016.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

FONSECA, Maria Odila. Arquivologia e ciência da informação. Rio de Janeiro: FGV, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

HURET Jules. Enquête sur l’évolution littéraire. Paris: Bibliothèque Charpentier, 1891.

LE COADIC, Yves-François. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.

LEYDA, Jay. Films beget films: a study of the compilation film. NewYork: Hill and Wang, 1971.

PAES, Marilena Leite. Arquivo: teoria e prática. Rio de Janeiro: FGV, 2002.

PESSOA, Fernando. Mensagem. Lisboa: Parceria Antonio Maria Pereira, 1934.

PIGNATARI, Décio. Semiótica & literatura: icônico e verbal, oriente e ocidente. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

SCHÄFER, Mirko Tobias; KESSLER, Frank. Navigating YouTube: constituting a hybrid information management system. In: SNICKARS, Pelle; VONDERAU, Patrick (Orgs.). The YouTube reader. Estocolmo: National Library of Sweden, 2009, p. 275-291.

SCHRÖTER, Jens. On the logic of the digital archive. In: SNICKARS, Pelle; VONDERAU, Patrick (Orgs.). The YouTube reader. Estocolmo: National Library of Sweden, 2009, p. 330-347.

SNICKARS, Pelle; VONDERAU, Patrick (Orgs.). The YouTube reader. Estocolmo: National Library of Sweden, 2009.

VILA-MATAS, Enrique. Bartleby e companhia. São Paulo: Cosac Naify, 2000.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.

WEES, William C. Recycled images: the art and politics of found footage films. New York: Anthology Film Archives, 1993.

Published

2016-12-09

How to Cite

Rosa, C. A. J. de, & Castro Filho, C. M. (2016). Found footage film in times of YouTube. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 26(53), 171–192. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/606

Issue

Section

Articles