Found footage film in times of YouTube
Keywords:
Archive, Film, Found Footage, YouTubeAbstract
This article describes aspects of a research conducted in the field of found footage film and reappropriation cinema of archives. Structured entirely with materials extracted from YouTube, the film Untitled # 3: And what are poets for in a time of poverty? (2016) is a starting object that allows to address some issues about YouTube in relation to archivology. We adopted as a reference point the case study as a research method, considering the exploratory research and the analysis of content. For working the world as an archive, the found footage is presented under the form of an operating procedure which is appropriated for understanding the phenomena of image in the fields of archival science, of audiovisual media, of communication technologies, of information science. Basically referred to a form or a genre of film production which recycles, reissues and reframes images from other sources, in this study the found footage is configured as a critical method.
Downloads
References
ADRIANO, Carlos. Found footage (I): o encanto do encontro. Revista Laika, São Paulo, v. 3, n. 5, jun. 2015a. Disponível em: <http://www.revistalaika.org/found-footage-i-carlos-adriano>. Acesso em: 5 maio 2016.
ADRIANO, Carlos. Found footage (II): o assombro das so(m)bras. Revista Laika, São Paulo, v. 3, n. 6, dez. 2015b. Disponível em: <http://www.revistalaika.org/found-footage-ii-o-assombro-das-sombras-carlos-adriano>. Acesso em: 5 maio 2016.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Arquivologia, biblioteconomia, museologia e ciência da informação: o diálogo possível. Brasília: Briquet de Lemos, 2014.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BASILICO, Stefano (Org.). Cut: film as found object in contemporary video. Milwaukee: Milwaukee Art Museu, 2004.
BOLETIM Bibliográfico Biblioteca Mário de Andrade, São Paulo, v. 45, n. 1/4, jan./dez. 1984.
BOLTER, Jay David; GRUSIN, Richard. Remediation: understanding new media. Cambridge, Massachusetts: The Massachusetts Institute of Technology Press, 2000.
BORGES, Jorge Luis. Ficções. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
BORGES, Jorge Luis. Prologos de la Biblioteca de Babel. Madrid: Alianza, 2001.
BRENEZ, Nicole; CHODOROV, Pip. Cartografia do found footage. Revista Laika, São Paulo, v. 3, n. 5, jun. 2015. Disponível em: <http://www.revistalaika.org/cartografia-do-found-footage-nicole-brenez-e-pip-chodorov>. Acesso em: 5 maio 2016.
CAMPOS, Augusto de. Outro. São Paulo: Perspectiva, 2015.
CASTRO FILHO, Claudio Marcondes. Blogues sobre biblioteca escolar. In: ROMÃO, Lucília Maria Souza; GALLI, Fernanda Correa Silveira (Org.). Rede eletrônica: sentidos e(m) movimento. São Carlos: Pedro & João, 2011.
CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. (Org.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.
CORDEIRO, Rosa Inês de Novais. Análise de imagens e filmes: alguns princípios para sua indexação e recuperação. Ponto de Acesso, Salvador, v. 7, n. 1, p. 67-80, abr. 2013. Disponível em: <http://www.portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/8136/%205808>. Acesso em: 5 maio 2016.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 2011.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
FONSECA, Maria Odila. Arquivologia e ciência da informação. Rio de Janeiro: FGV, 2005.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
HURET Jules. Enquête sur l’évolution littéraire. Paris: Bibliothèque Charpentier, 1891.
LE COADIC, Yves-François. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.
LEYDA, Jay. Films beget films: a study of the compilation film. NewYork: Hill and Wang, 1971.
PAES, Marilena Leite. Arquivo: teoria e prática. Rio de Janeiro: FGV, 2002.
PESSOA, Fernando. Mensagem. Lisboa: Parceria Antonio Maria Pereira, 1934.
PIGNATARI, Décio. Semiótica & literatura: icônico e verbal, oriente e ocidente. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
SCHÄFER, Mirko Tobias; KESSLER, Frank. Navigating YouTube: constituting a hybrid information management system. In: SNICKARS, Pelle; VONDERAU, Patrick (Orgs.). The YouTube reader. Estocolmo: National Library of Sweden, 2009, p. 275-291.
SCHRÖTER, Jens. On the logic of the digital archive. In: SNICKARS, Pelle; VONDERAU, Patrick (Orgs.). The YouTube reader. Estocolmo: National Library of Sweden, 2009, p. 330-347.
SNICKARS, Pelle; VONDERAU, Patrick (Orgs.). The YouTube reader. Estocolmo: National Library of Sweden, 2009.
VILA-MATAS, Enrique. Bartleby e companhia. São Paulo: Cosac Naify, 2000.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.
WEES, William C. Recycled images: the art and politics of found footage films. New York: Anthology Film Archives, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o artigo submetido é original, não tendo sido encaminhado à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Declaro, ainda, que uma vez publicado na Ágora - ISSN 0103-3557, Florianópolis, Brasil , editada pelo Curso de Graduação em Arquivologia da Universidade Federal de Santa Catarina, o mesmo não será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à ÁGORA: Arquivologia em debate e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9610, de 19/02/1998).
Esta revista proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento. Tal acesso está associado a um crescimento da leitura e citação do trabalho de um autor.
Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS, assim como outros software de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas.
Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Ágora, ISSN 0103-3557, está licenciada sob uma licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.