Access to the documentary heritage and to the information in the federal institutions of upper education of the State of Roraima

Authors

  • Tatiana Costa Rosa Instituto Federal de Roraima - IFRR
  • Leila Adriana Baptaglin Universidade Federal de Roraima - UFRR

Keywords:

Access to the information, Law of access to the information, Documentary patrimony, Federal institutions of Upper Education, Roraima

Abstract

The present investigation objective comprise the current situation of the access to the documentary patrimony and to the information. For this, were made investigations of field, using open interviews, directly with the subjects wrapped with the documentary management and the access to the information of the Federal Institutions of Upper Education of the State of Roraima: the IFRR and the UFRR. The narratives of the subjects interviewed were comprised by means of the analysis of the content, divided in two categories, which were elaborated with base in two commonplaces guide pre-established in the script of the interview, are they: 1. Access, in which it contemplates appearances about the access to the documents and to the information of the IFES and 2. Perspectives, in which explain-if on the perspectives and the development of future actions of these institutions in front of the access and to the documentary patrimony. By means of the results obtained ascertained that the access comes occurring, although no of satisfactory form and the perspectives gone back to the documentary patrimony and to the access to them and to the informations are promisors in the IFES of the State of Roraima.

Downloads

Author Biographies

Tatiana Costa Rosa, Instituto Federal de Roraima - IFRR

Arquivista do Instituto Federal de Roraima - IFRRMestre em Letras - UFRR
Especialista em Gestão de Arquivos - UFSM
Graduada em Arquivologia - UFSM
Graduada em Marketing - UNINTER

Leila Adriana Baptaglin, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Professora do curso de Artes Visuais Licenciatura da UFRR
Doutora em Educação (UFSM)
Mestre em Educação (UFSM)
Mestre em Patrimônio Cultural (UFSM)
Especialista em Gestão Educacional (UFSM)
Bacharel e Licenciada em Artes Visuais (UFSM)

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.

BELLOTTO, H. L. Arquivos permanentes: tratamento documental. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 2006.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 05 de outubro de 1988. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF. 1988.

BRASIL. Decreto n. 7.724, de 16 de maio de 2012. Regulamenta a Lei no 12.527, de 18 de novembro de 2011, que dispõe sobre o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do caput do art. 5o, no inciso II do § 3o do art. 37 e no § 2o do art. 216 da Constituição. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 18 maio 2012. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/decreto/D7724.htm >. Acesso em: 16 de abr. 2016.

BRASIL. Lei n. 12.527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5º, no inciso II do § 3º do art. 37 e no § 2º do art. 216 da Constituição Federal. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 11 nov. 2011.

BERELSON, Bernard. Content analysis in Communication Research. Sage Journal, New York, v. 283, n. 1, p. 197-198, set. 1952.

CRUZ MUNDET. J. R. Archivística: Gestión de documentos y administración de archivos. Alianza Editorial, S. A. Madrid, 2012.

DELMAS. B. Arquivos pra quê?. São Paulo: Instituto Fernando Henrique Cardoso, 2010.

ESCALA BRASILEIRA DE TRANSPARÊNCIA. Sobre. 2017. Disponível em: < https://relatorios.cgu.gov.br/Visualizador.aspx?id_relatorio=22 >. Acesso em: 09 jul. 2017.

FLORES. C. R. Treinamento de servidores via Moodle com vistas a preservação do patrimônio documental da Universidade Federal do Pampa. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Patrimônio Cultural). Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), 2017.

FREITAS, Déborah Brito Albuqerque Pontes. A construção do sujeito nas narrativas orais. Clio: Revista de Pesquisa Histórica, Recife, v. 2 n. 25, p. 92-112, 2007.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE RORAIMA. IFRR. Sobre. 2016. Disponível em: < http://www.ifrr.edu.br/acessoainformacao/institucional/historico-1 >. Acesso em: 17 ago. 2016.

JARDIM, J. M. O inferno das boas intenções: legislação e políticas arquivísticas. In: MATTAR, E. (Org.). Acesso à informação e política de arquivos. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2012.

JARDIM, J. M.. A Lei de Acesso à Informação Pública: dimensões político-informacionais. In: ENANCIB-ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. 13., 2012. Anais do Enancib, Rio de Janeiro, out. 2012. Disponível em:

< http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/xiiienancib/paper/viewFile/3784/2907 >. Acesso em: 16 abr. 2016.

LAGE, M. O. P. Abordar o patrimônio documental: territórios, práticas e desafios. Guimarães: Éden Gráfico, 2002. (Coleção Cadernos NEPS 4).

MAGALHÃES, D. de. Roraima: Informações históricas. Rio de Janeiro, 1986.

MINETTO, G.V. Lei de Acesso à Informação: a implantação dos requisitos de transparência ativa nas universidades federais com curso de graduação em Arquivologia. Trabalho de Conclusão de Curso. Porto Alegre, UFRGS, 2012.

RODRIGUES, G. M. Indicadores de “Transparência Ativa” em instituições públicas: análise dos portais de universidades públicas federais. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v.9, n.2, p. 423-438, nov. 2013. DOI:

Disponível em: < http://revista.ibict.br/liinc/index.php/liinc/article/view/616 >. Acesso em: 16 ago. 2016. https://doi.org/10.18617/liinc.v9i2.616

UNIVERSIDADE FEDERAL DE RORAIMA. Sobre. 2016. Disponível em: < http://ufrr.br/a-ufrr/historico >. Acesso em: 17 ago. 2016.

Published

2018-10-20

How to Cite

Rosa, T. C., & Baptaglin, L. A. (2018). Access to the documentary heritage and to the information in the federal institutions of upper education of the State of Roraima. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 28(57), 254–269. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/711

Issue

Section

Articles