Institutions in the projection of the past: the use of the image of holdings in non-formal education

Authors

  • Sílvia Maria Espírito Santo Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo - Ribeirão Preto http://orcid.org/0000-0002-1825-0097
  • Sara Louise Caroni Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo

Keywords:

. Patrimony, Non-formal education, Information Science

Abstract

The article discusses the social function of the museum as an area of non - formal education. It is the central point of the experiences obtained with the curation of photographic images belonging to the archival collections of historical museums in the interior of São Paulo and resized by means of projections on facades of public spaces. This experience, developed under the project "Institutions in the Past Projection", demonstrated innovative application phases in university teaching and extension. It was intended to mean the information incorporated into the collection of the museum institution, to take as an area of non-formal education, to give visibility to the institutions considering the importance inserted in the cultural heritage of the places of teaching and preservation of the memory of the Brazilian society. It is hoped that this low-cost initiative will encourage other professionals and even researchers to think and organize collectively actions that not only publicize how they occupy these and other cultural and educational spaces.

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Author Biographies

Sílvia Maria Espírito Santo, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo - Ribeirão Preto

Possui graduação em sociologia e politica pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (1981), Especialização em Patrimônio Cultural FAU-USP-FUPAM (1990), mestrado em Ciência da Informação e Documentação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2009). Atualmente realizou pós-doutoramento na Universidade do Porto, Portugal (2014-2015).  É professora doutora da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras - DEDIC- BCID.  Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Teoria da Informação, Organização da Informação e Mediação da Informação atuando principalmente nos seguintes temas: arquivologia, museologia e ciência da informação. Avaliação, Pareceres Ad Hoc e Titular no Comitê de Ética em Pesquisa (CEP); Membro Titular da Comissão de Cultura e Extensão (CCEX) e Membro Suplente Conselho do DEDIC (2018) da  Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras - DEDIC- CID

Sara Louise Caroni, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo

Graduada em Pedagogia, 2018

Bolsista PUB. Projeto Fachadas do Passado...2017

 

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Published

2019-12-31

How to Cite

Espírito Santo, S. M., & Caroni, S. L. (2019). Institutions in the projection of the past: the use of the image of holdings in non-formal education. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 30(60), 275–287. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/844

Issue

Section

Experience report