Where are we going?

Authors

  • José Antonio Moreiro González Universidad Carlos III de Madrid

Keywords:

Information Science, Digital environment, TIC, Information professionals, Digital competences, Formation, Training

Abstract

Reflection on the conceptual, application, professional and formative changes that the digital environment has caused in the field of Information-Documentation. It describes the main changes and innovations that the digital information served by the Web brought to the panorama of the concepts, uses and practices of the Information sector. Professional profiles derived from attention to activities and processing of digital information are considered. As well as the skills and capacities needed to develop them and their consequent acquisition through university education and continuous updating

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Antonio Moreiro González, Universidad Carlos III de Madrid

Diplomado en profesorado de E.G.B. em 20/06/1974. Licenciado en Filosofía y Letras pela Universidad Nacional de Educación à Distancia - UNED - Faculdade de Geografia e História, (1981) , Doutorado pela Universidad Nacional de Educación à Distancia -UNED - (1985). Pós- doutorado pela Universidade de São Paulo- USP - (1990). Atualmente, Catedrático de Universidad - Universidad Carlos III de Madrid. Líenas de investigación: Breve descripción, por medio de palabras claves, de la especializacón y líneas de investigacíon actuales. - Teoría e Historia de la Documentación; - Análisis de contenido textual; - Análisis documental de imágenes; - Formación universitaria de los documentalistas : Mercado de trabajo. Evaluación de programas de formación superior.

References

ANSI/NISO. Z39.19: 2005 (R2010) Guidelines for the Construction, Format, and Management of Monolingual Controlled Vocabularies. Baltimore: National Information Standards Organization, 2005. Disponível em: https://groups.niso.org/apps/group_public/download.php/12591/z39-19-2005r2010.pdf Acesso em: 08 jun. 2019.

BAHIA, Eliana M. S. J.; GONZÁLEZ, J. A. M. Ofertas de emprego: habilidades necessárias para arquivistas em empresas no Brasil. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 1, p. 424-441, 2019.

BOLAÑOS-MEJÍAS, C.; BUENO, G.; ALVES, F. M. El protagonismo de la información-documentación en cooperación al desarrollo: los recursos educativos abiertos en los procesos de e-learning. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 105-115, jan./abr., 2013.

CLYDE, A. Information skills in an age of information technology. Teacher Librarian, Oxford, v. 24, n. 4, p. 48-53, 1997.

CONEGLIAN, C. S.; GONÇALVEZ, P. R. V. A.; SEGUNDO, J. E. S. O profissional da informação na era do big data. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 128-143, 2017.

DE LIMA, R.C.M. 2007. Estratégias de informação e modelos organizacionais: o espaço da administração e da comunicação na ciência da informação. Rio de Janeiro: Editora E-papers.

EUROPEAN COMMISSION. Interactive content and convergence: Implications for the information society. London: DG Information Society and Media, 2006. Disponível em: http://www.rcc.gov.pt/SiteCollectionDocuments/interactive_content_ec2006.pdf Acesso em: 09 jun. 2019.

MARINA, J. A. ¿Por qué no tenemos la pedagogía que necesitamos?. El Confidencial, Madrid, 23 janeiro 2018. Disponível em: https://www.elconfidencial.com/autores/jose-antonio-marina-716/ Acesso em: 08 jun. 2019.

MOREIRO-GONZÁLEZ, J. A. Actuación profesional en ambientes digitales y formación en Ciencia de la Información. Convergências em Ciência da Informação, São Cristóvão – SE, v. 1, n 1, p. 03-25, 2018.

ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÓMICO. Education at a glance 2010: OECD indicators. Paris: OECD, 2010. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/eag-2010-en.pdf?expires=1561758085&id=id&accname=guest&checksum=575A800C03B58BA7D776500F2353345E Acesso em: 08 jun. 2019.

PARTRIDGE, H.; LEE, J.; MUNRO, C. Becoming "Librarian 2.0": the skills, knowledge, and attributes required by library and information science professionals in a Web 2.0 world (and beyond). Library Trends, Urbana, EUA, v. 59, n. 1-2, p. 315-335, 2010. http://hdl.handle.net/2142/18735

SLAWSON, D. C.; SHAUGHNESSY, A. F. Becoming an information master. Journal of Family Practice, Parsippany-Troy Hills, v. 49, n. 1, p. 63-67, jan., 2000.

TAM, L.; ROBERTSON, A. C. Managing change: libraries and information services in the digital age. Library Management, Reino Unido, v. 23, n. 8-9, p. 369-377, 2002. https://doi.org/10.1108/01435120210439843

TAPSCOTT, D. The digital economy: Promise and peril in the age of networked intelligence. New York: McGraw-Hill, 1996.

TEJADA, Carlos M. T.; CHACÓN, S. J.; GONZÁLEZ, J. A. M. Mercado de trabajo en información y documentación y crisis económica en España: una aproximación a partir de las ofertas publicadas en IweTel entre 2008 y 2013. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, Barcelona, v. 32, n. 7, 2014. Disponível: http://bid.ub.edu/es/32/tejada2.htm. Acesso em: 05 maio 2019.

VERGUEIRO, W.; GONZÁLEZ, J. A. M. Towards a new information-documentation professional: competencies and attitudes required for the Brazilian labor market. In: ALMEIDA, F. A. S.; MALHEIRO, A. S.; DE FREITA, C. C. (org.). Information management: Selected papers from Coletânea Luso-Brasileira. Porto: Faculdade de Letras. Universidade do Porto, p. 151-164, 2015

Published

2019-07-01

How to Cite

Moreiro González, J. A. (2019). Where are we going?. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 29(59), 1–09. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/884

Issue

Section

Articles