Digital literacy: interactive e-books for children
Keywords:
Digital literacy, Information use, Children's literature, Printed book, EBook, Interactive e-books for childrenAbstract
Information literacy occurs during the school period, the stage of life in which children develop the skills of decoding written signs with paper support. But before school and parallel to it, children learn the mastery of electronic media and acquire digital literacy with the use of smartphones and tablets. Children's literacy lends itself to this literacy, as it stimulates the cognitive and the imaginary. In a research that is characterized as bibliographic and qualitative, literature presents itself as a temporary suspension of disbelief, children's literature as traveling between functionality and the poetic, history of the handwritten to the digital book, printed books for children and interactive e-books for children. It is registered that in the 21st century, electronic media invade the publishing market and change the way of telling stories, the way of reading and the nature of the narrative. It is argued that these technologies have changed children's competence and literacy skills, moving from traditional to digital literacy. It is reinforced that in the hypermedia environment, resources are inserted that allow children to interact dynamically with the narrative. In conclusion, if information literacy is accompanied by digital literacy, interactive e-books for children will be one more way of prioritizing literary reading, fundamental to nurture creative imagination and expressiveness.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Arte poética: texto integral. Tradução: Pietro Nassetti. São Paulo: Editora Martin Claret, 2006.
BEDIN; Jéssica; SENA, Priscila Machado Borges; CHAGAS, Magda Teixeira. Biblioteca escolar: um ambiente para o desenvolvimento da competência informacional. In: BLATTMANN, Ursula; VIANNA, William Barbosa (org.). Inovação em escolas com bibliotecas. Florianópolis: Editora Dois por Quatro, 2016. p. 21- 43.
BENJAMIN, Walter. Livros infantis antigos e esquecidos. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1994. p. 235 - 243.(Obras escolhidas, v. 1).
BERND, Zilah. O maravilhoso como discurso histórico alternativo. In: LEENHARDT, Jacques; PESAVENTO, Sandra Jatahy (org.). Discurso histórico e narrativa literária. Campinas: Editora da UNICAMP, 1998. p. 127 – 133.
CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Tradução: Reginaldo de Moraes. São Paulo: Editora UNESP, 1998.
CHAUÍ, Marilene. Convite á filosofia.13. ed. São Paulo: Editora Ática, 2003.
COELHO, Nelly Novaes. Dicionário crítico da literatura infantil e juvenil brasileira. 5. ed. rev. atual. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2006.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Editora Moderna, 2000.
COUTINHO, Afrânio. A literatura no Brasil. 7. ed. São Paulo: Editora Global, 2004. v. 6.
FLECK, Felícia de Oliveira; CUNHA, Miriam Figueiredo Vieira da; CALDIN, Clarice Fortkamp. Livro ilustrado: texto, imagem e mediação. Perspectiva em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 21, n. 1, jan./mar. 2016. Disponível em: http:// portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/index. Acesso em: 16 mar. 2020.
FREDERICO, Aline. O futuro do leitor ou o leitor do futuro: o livro infantil interativo e os letramentos múltiplos. Cadernos de Letras da UFF, Niterói, v. 26, n. 52, p. 101-120, jan./jul. 2016. Disponível em: www.cadernosdeletras.uff.br/index.php/cadernosdeletras/article/view/195. Acesso em: 30 abr. 2020.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Tradução: Johannes Kretschmer. São Paulo: Editora 34, 1999. v. 2.
GILMONT, Jean-François. Reformas protestantes e leitura. In: CAVALLO, Guglielmo; CHARTIER, Roger (org.). História da leitura no mundo ocidental. São Paulo: Editora Ática, 1999. v. 2, p. 47-77.
HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Tradução: Cid Knipel. São Paulo: Editora Cosac Naify, 2010.
KHÉDE, Sonia Salomão. Personagens da literatura infanto-juvenil. São Paulo: Editora Ática, 1986.
LABARRE, Albert. História do livro. Tradução de Maria Armanda Torres de Abreu. São Paulo: Editora Cultrix; [Brasília]: INL, 1981.
LEWIS, C. S. Sobre histórias. Tradução: Francisco Nunes. Edição especial. Rio de Janeiro: Editora Thomas Nelson Brasil, 2018.
LIMA, Luiz Costa. Por que literatura. Petrópolis: Vozes, 1969.
LUCCA, Djuli Machado de; CALDIN, Clarice Fortkamp; RIGHI, João Primo Ramirez. O desenvolvimento da competência informacional nas crianças a partir da literatura infantil. Rev. digit. bibliotecon. ciênc. inf., Campinas, v. 13, n. 1, p. 192-206, jan./abr. 2015. Disponível em: http://www.sbu.unicamp.br/seer/ojs/index.php/rbci. Acesso em: 16 abr. 2020.
LYONS, Martyn. Os novos leitores no século XIX: mulheres, crianças, operários. In: CAVALLO, Guglielmo; CHARTIER, Roger (org.). História da leitura no mundo ocidental. São Paulo: Editora Ática, 1999. v. 2, p. 165-202.
MEIRELES, Cecília. Problemas da literatura infantil. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1984.
MENEGAZZI, Douglas Luiz; SYLLA, Cristina. A literatura infantil digital: o design das histórias interativas. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 24, n. 2, p. 81-96, jul. 2019. Disponível em: http://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao. Acesso em: 15 maio 2020.
MONTERO, Rosa. A louca da casa. Rio de Janeiro: Editora Ediouro, 2004.
MOISÉS, Massaud. A criação literária: poesia e prosa. ed. rev. e atual. São Paulo: Editora Cultrix, 2012.
PALO, Maria José; OLIVEIRA, Maria Rosa D. Literatura infantil: voz de criança. 3. ed. São Paulo: Editora Ática, 1998.
SPALDING, Marcelo. Alice do livro impresso ao e-book: adaptação de Alice no País das Maravilhas e de Através do Espelho para IPAD. 2012. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. Disponível em: https://www.google.com/search?source=hp&ei=qK7HXpKGAo-65OUPk7CUyA4&q=marcelo+spalding+. Acesso: 10 mar. 2020.
TATAR, Maria (ed.). Contos de fadas: edição comentada e ilustrada. Tradução: Maria Luiza X. de Borges. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 2004.
TEIXEIRA, Deglaucy Jorge. A interatividade e a narrativa no livro digital infantil: proposição de uma matriz de análise. 2015. Dissertação (Mestrado em Design e Expressão Gráfica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: www.repositório.ufsc.br. Acesso em: 27 maio 2020.
TEIXEIRA, Deglaucy Jorge; GONÇALVES, Berenice Santos; CALDIN, Clarice Fortkamp. A narrativa digital interativa como suporte da literatura infantil contemporânea. In: SEMINÁRIO DE LITERATURA INFANTIL, 7.; SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LITERATURA INFANTIL E JUVENIL E PRÁTICAS DE MEDIAÇÃO LITERÁRIA 2., 2016. Anais [...]. Florianópolis: UFSC: UNISUL, 2017. p. 274 -284. Disponível em: google.com/search?rlz= 1C1SQJL_pt- BRBR791BR791&ei=YLOXu-bH_TB5OUPrJKRoAQ&q=7+seminário+de+literatura+infantil+e+juvenil&oq = 7seminario+de+literatura+infantil+e+juvenil. Acesso em: 25 maio 2020.
TEIXEIRA, Deglaucy Jorge; VIEIRA, Milton Luiz Horn; GONÇALVES, Berenice S. Organização da multimídia em ebook interativo infantil. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE IBERO-AMERICANA DE GRÁFICA DIGITAL, 19., 2015, Florianópolis. Proceedings [...] Florianópolis: SIGRADI, 2015. p. 292-299. Disponível em: proceedings.blucher.com.br/article-details/organização-da-multimidia-em-ebook-interativo-infantil-22331. Acesso em: 12 maio 2020.
VERRUMO, Marcel. Coleção Vaga-Lume: o fenômeno editorial que educou gerações de leitores. In: VERRUMO, Marcel. História bizarra da literatura brasileira. São Paulo: Editora Planeta, 2017. p. 291-295.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o artigo submetido é original, não tendo sido encaminhado à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Declaro, ainda, que uma vez publicado na Ágora - ISSN 0103-3557, Florianópolis, Brasil , editada pelo Curso de Graduação em Arquivologia da Universidade Federal de Santa Catarina, o mesmo não será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à ÁGORA: Arquivologia em debate e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9610, de 19/02/1998).
Esta revista proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento. Tal acesso está associado a um crescimento da leitura e citação do trabalho de um autor.
Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS, assim como outros software de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas.
Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Ágora, ISSN 0103-3557, está licenciada sob uma licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.