Makerspace as a proposal for cultural dissemination of archives
Keywords:
Makerspace, Cultural dissemination, Public archivesAbstract
This article is the result of a final paper at the specialization level in permanent archives, which addressed the makerspace, a topic already discussed in the area of librarianship, but as a possibility in the scope of archives. Cultural dissemination is part of the list of the seven archival functions and is pointed out by some authors as the function that gives meaning to the social work of archives, being responsible for promoting the community's approximation with the collections. The makerspace, in turn, brings with it the idea of innovation and seeking to provide greater user interaction with documentary records and with the reality of archival institutions based on contact with information and communication technologies. The objective of this work was to present the Maker culture as an innovative strategy for cultural diffusion in public archives. The methodology used consisted of a bibliographic and descriptive study that aimed to serve as a basis for reflections on the possible contribution of the makerspace to public archives, in support of the development of cultural diffusion. The results indicate that the makerspace is still an underexplored topic which needs more scholars to focus on the matter.
Downloads
References
ALDABALDE, Taiguara Villela; RODRIGUES, Georgete Medleg. Mediação cultural no Arquivo Público do Estado do Espírito Santo. Transinformação, v. 27, p. 255-264, 2015.
AMERICAN LIBRARIES. Manufacturing makerspaces: a history of making. American Libraries. 2013. Disponível em: https://americanlibrariesmagazine.org/2013/02/06/manufacturing makerspaces/. Acesso em: 16 set. 2020.
ARAUJO, Neide Rodrigues de. A importância da realização de ações culturais e educativas em arquivos. 2016.
BELLOTTO, H. L. Difusão editorial, cultural e educativa em arquivos. In: BELLOTTO, H. L. Arquivos permanentes: tratamento documental. 4. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006. p. 225 - 247.
BERNARDO, Kaluan. O que é para que serve um makerspace e um fablab? 2016. Disponível em: https://www.freetheessence.com.br/inovacao/tecnologia/o- que-e-para-que-serve-um-makerspace-e-um-fab-lab/. Acesso em: 16 set. 2022.
BERNARDO, Kaluan. Seleção Draft – Makerspaces. 2015. Disponível em: https://www.projetodraft.com/selecao-draft-makerspaces/. Acesso em: 17 set. 2022.
BRASIL. Lei n. 8.159, de 8 de janeiro de 1991. Dispõe sobre a política nacional de arquivos públicos e privados e dá outras providências. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, 9 jan. 1991. Disponível em: http://www.arquivonacional.gov.br/conarq/leis. Acesso em: 25 nov. 2022.
BRITTON, Lauren. A fabulous laboratory: the makerspace at Fayetteville Free Library. Public Libraries Online, Chicago, jul./ago. 2012. Disponível em: http://publiclibrariesonline.org/2012/10/a-fabulous-labaratory-the-makerspace- atfayetteville-free-library/. Acesso em: 16 set. 2022.
BURKE, J. Making sense: Can makerspaces work in academic libraries?. 2015. Disponível em: https://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/conferences/confsandpreconfs/ 2015/Burke.pdf. Acesso em: 13 set. 2022.
CABRAL, Rosimere Mendes. Arquivo como fonte de difusão cultural e educativa. Arquivo, v. 25, n. 1, 2013.
CHAVES. O papel da difusão para o fortalecimento da identidade de arquivo. Revista do Arquivo São Paulo, v. 6, n. 10, 2020.
COITINHO, Angélica do Carmo. Ações de difusão do acervo arquivístico do Arquivo Nacional do Brasil. Rio de Janeiro, 2018.
CONFERÊNCIA NACIONAL DE ARQUIVOS, 1., Brasília. Por uma política nacional de arquivos. Brasília: CNAR, 2011.
COSTA, C. O.; PELEGRINI, A. V. O design dos makerspaces e dos fablabs no Brasil: um mapeamento preliminar. Design e Tecnologia, v. 7, n. 13, p. 5766, 30 jun. 2017. Disponível em: https://www.ufrgs.br/det/index.php/det/article/view/375/217. Acesso em: 22 nov. 2022.
COUTO, Jéssica Fonseca do. Bibliotecas e makerspaces: um espaço de colaboração e criação. 2018. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/189785/001087662.pdf?sequence=1&i sAllowed=y. Acesso em: 17 maio. 2022.
FLEMING, Laura. Pedagogy, Not Passing Trend. School Library Journal, maio 2018, p. 33. Disponível em: https://go.gale.com/ps/i.do?p=AONE&u=capes&id=GALE|A536987824&v=2.1&it=r&sid=AONE&asid=6e4bbe15. Acesso em: 19 nov. 2022.
FRESSOLI, M. Movimientos de base y desarrollo sustentable: La construcción de ca minos alternativos. Ciencia e Investigación, v. 65, 2015, p. 568.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
JESUS, D. L.; CUNHA, M. B. A evolução do makerspace: uma revisão de literatura. Em Questão, online, 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/199091. Acesso em: 22 nov. 2022.
KOHTALA, C. Making Sustainability: how fablabs adress environmental issues. 2016. PhD dissertation (School of Arts, Design and Architecture) Department of Design, Helsink, Finland, 2016.
KURTI, S., KURTI, D. L., FLEMING, L. The Philosophy of Educational Makerspaces. Part 1 of Making an Educational Makerspace. Teacher Librarian: the journal for school library professionals. v.41, n.5, jun. 2014, p. 8- 11. Disponível em: http://www.teacherlibrarian.com/wp-content/uploads/2014/07/Kurti-article.pdf. Acesso em: 18 nov. 2022.
MARCIAL, Viviana Fernández. Inovação em bibliotecas. In: RIBEIRO, Anna Carolina Mendonça Lemos; FERREIRA, Pedro Cavalcanti Gonçalves (org.). Biblioteca do século XXI: desafios e perspectivas. 2017.
MENA, Isabela. Verbete draft: o que é makerspace. 2015. Disponível em: https://www.projetodraft.com/verbete-draft-o-que-e-makerspace/. Acesso em: 17 abr. 2022.
MENEZES, Priscila Lopes. O processo de difusão desenvolvido pelos arquivos públicos estaduais da região sul do Brasil. 2009. 69 p. Monografia. (Especialização em Gestão em Arquivos) - Universidade Federal de Santa Maria, São João do Polêsine, RS, 2009.
MILDER, Saul Eduardo Seiguer. As várias faces do patrimônio. Santa Maria: Pallotti, p. 119-140, 2006.
NIAROS, Vasilis; KOSTAKIS, Vasilis; DRECHSLER, Wolfgang. Making (in) the smart city: The emergence of makerspaces. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.
ROCHA, Marcus da. Descrição e difusão em arquivos: organização e acesso a documentos audiovisuais. 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/212499/001116175.pdf?sequence=1&is Allowed=y. Acesso em: 12 out. 2022.
SANTOS NETO, João Arlindo dos; ZANINELLI, Thais Batista. Biblioteca escolar com makerspace: um estudo de caso na biblioteca Abraham Lincoln. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 13, n. esp., 2017, p: 2633-2656.
SANTOS, R.G; CANDIDO, A.C. Bibliotecas como makerspace: oportunidades de implementação a partir de um caso prático. 2019. Ciência da Informação em Revista. Maceió, v. 6, n.1, p. 114125, jan./abr. 2019.
SCHELLENBERG, T. R. Arquivos modernos: princípios e técnicas: princípios e técnicas. FGV, 2006.
SHARMA, Gautam. The makerspace phenomenon: a bibliometric review of literature (2012–2020). International Journal of Innovation and Technology Management, v. 18, n. 03, 2021, p. 2150006.
SHERIDAN, K. M., HALVERSON, E. R., LITTS, B., BRAHMS, L., JACOBS-PRIEBE, L., OWENS, T. (2014) Learning in the Making: a comparative case study of three makerspaces. Journal Harvard Educational Review, Cambridge, v. 84 n. 4, dez. 2014, p. 505- 531. Disponível em: https://lbym.sonoma.edu/i3/sites/default/files/i3/project/Curriculum/Manuals_and_Reference/LearningintheMakin. Acesso em: 19 nov. 2022.
SILVA, Lúcio de Souza; SOUZA, RayseKiane de; TEIXEIRA, Clarissa Stefani. Espaços makers educacionais: conectando inovação, ensino e aprendizagem. Disponível em: https://via.ufsc.br/wp- content/uploads/2019/08/Espa%C3%A7os-Makers-Educacionais_Anprotec.pdf. Acesso em: 22 nov. 2022.
TAYLOR, N.; HURLEY, U.; CONNOLLY, P. Making community: the wider role of makerspaces in public life. In: HUMAN COMPUTER INTERACTION CONFERENCE (CHI). Special Interest Group on Human Computer Interaction (SIG CHI). 2016.
VALLS, Valéria Martin. A biblioteca como makerspace: espaço de criação. São Paulo: FESPSP: 2017. Disponível em: http://siseb.sp.gov.br/wpcontent/uploads/2017/11/A-biblioteca-como-makerspace- 1.pdf. Acesso em: 16 out. 2022.
ZANINELLI, Thais Batista; SANTOS NETO, João Arlindo dos. Bibliotecas com makerspaces: tendência ou necessidade de inovação? 2017. Disponível em: https://portal.febab.org.br/anais/article/view/1965+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 16 maio 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alan de Oliveira Correia, Luciana Souza de Brito, Rafael Aparecido Moron Semidão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o artigo submetido é original, não tendo sido encaminhado à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Declaro, ainda, que uma vez publicado na Ágora - ISSN 0103-3557, Florianópolis, Brasil , editada pelo Curso de Graduação em Arquivologia da Universidade Federal de Santa Catarina, o mesmo não será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à ÁGORA: Arquivologia em debate e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9610, de 19/02/1998).
Esta revista proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento. Tal acesso está associado a um crescimento da leitura e citação do trabalho de um autor.
Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS, assim como outros software de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas.
Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Ágora, ISSN 0103-3557, está licenciada sob uma licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.