A organização dos documentos de arquivo digitais na Administração Pública Federal

Authors

Keywords:

Documentos de arquivo digitais, Organização de documentos, Classificação de documentos, Sistema eletrônico de informação, Tratamento arquivístico

Abstract

The volume of records in the Federal Public Administration is very large. The incipient organization of these records can be verified by the absence of application of archival principles and concepts, especially that of archives and records management. There is no information about how the records are being organized in the digital environment. The subject of this paper is the organization of records in the Federal Public Administration, specifically digital records. The research aims to understand how digital record are being organized in the Federal Public Administration. Four spaces for storing these records were identified: the "personal" computers used by the servers in the development of their activities; the e-mail servers; the electronic information systems; and the business systems. The research, as to its objectives, is of the descriptive type. As for the nature of the data, the research is quali-quantitative. It is, therefore, a bibliographic and documental research and a data survey in relation to the collection procedures and the sources of information. It was realized that the empirical and improvised way of record classification that already existed in the traditional environment is still present in the digital environment.

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Author Biographies

Renato Tarciso Barbosa de Sousa, Universidade de Brasília - Unb

Possui graduação em História pela Universidade de Brasília (1990), mestrado em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade de Brasília (1995) e doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (2005). Atualmente é professor adjunto da Universidade de Brasília. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Organização de Arquivos, atuando principalmente nos seguintes temas: arquivologia, organização de arquivos, gestão de documentos, formação profissional e políticas públicas de arquivo.

Link Currículo Lattes- http://lattes.cnpq.br/9941441906608746.

Amanda Raquel Alves Nogueira, Universidade de Brasília

Graduada em História e graduanda em Arquivologia pela Universidade de Brasília.

Lillian Gomes da Silva, Universidade de Brasília

Graduanda em Arquivologia pela Universidade de Brasília.

Link Currículo Lattes - http://lattes.cnpq.br/2051471463645905.

Thays Barbosa de Farias, Universidade de Brasília

Bacharel em Biblioteconomia e graduanda em Arquivologia pela Universidade de Brasília

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Published

2023-07-01 — Updated on 2023-07-06

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How to Cite

Barbosa de Sousa, R. T., Alves Nogueira, A. R., Gomes da Silva, L., & Barbosa de Farias, T. . (2023). A organização dos documentos de arquivo digitais na Administração Pública Federal. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 33(67), 1–18. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1010 (Original work published July 1, 2023)

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