Archival science in social :experiences in knowledge sharing in times of social distancemedia

Authors

Keywords:

Archival Science, Extension project, Social media, Social networks

Abstract

This experience report aims to present the results of the extension projects promoted by the Archival Science course at the Federal University of Rio Grande – FURG during the social distancing in 2020 and which culminated in the creation of social networks and the cycle of lectures Dialogues: Archival Science in Multiple Perspectives. The objective is to share the path taken for the implementation, the strengthening of the course's social networks and its dialogues with the community, as well as the role of the lecture cycle in the results obtained. Methodologically, this report is a basic, descriptive and explanatory research that essentially uses documentary sources to present its results in a qualitative and quantitative way. As a starting point, there is the creation of the course profiles on Instagram, Facebook and a YouTube channel. As a result of the projects, consolidated social networks were delivered to the Archival Science course, with relevant numbers of followers and interactions. The course's social media, in times of distancing, have provided the sharing of knowledge and expanded communication with the community. In these virtual meeting spaces, contemporary Archival themes were presented and discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Pinto Medeiros, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Professora Adjunta no Instituto de Ciências Humanas e da Informação, da Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2011 – atual). Possui graduação em Arquivologia pela UFRGS (2010). Especialização em Gestão em Arquivos pela UFSM (2012). Mestrado em Memória Social e Patrimônio Cultural pela UFPel (2015). Doutora em Memória Social pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2020). Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Registros Visuais e Sonoros: Arquivo e Memória da UNIRIO. Líder do Grupo de Pesquisa/CNPq - Arquivologia e Memória: documentos e identidade. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Arquivologia, atuando principalmente nos seguintes temas: memória, identidade, arquivos, movimentos sociais e fotografia.

Elisângela Gorete Fantinel, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Arquivista - Nível E da Universidade Federal do Rio Grande -  FURG (2012 – atual).  Mestra em Patrimônio Cultural - Universidade Federal de Santa Maria - UFSM, Santa Maria (2017). Especialista em Gestão de Negócios - Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, Porto Alegre (2010). Graduada em Arquivologia (1999) e em Pedagogia - Séries Iniciais e Matérias Pedagógicas do 2° Grau (1995) - Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa/CNPq - Arquivologia e Memória: documentos e identidade.  

Bruna Carballo Dominguez de Almeida, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Arquivista - Nível E da Universidade Federal do Rio Grande  -  FURG (2017 – atual).  Mestranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (em andamento). Especialista em Gestão em Arquivos pela Universidade Federal de Santa Maria (2017). Possui graduação em Arquivologia pela Universidade Federal do Rio Grande (2014). Pesquisadora nos Grupos de Pesquisa/ CNPq: Organização e Representação do conhecimento abordagens linguísticas em arquivos e bibliotecas - ORCALAB e Arquivologia e Memória: documentos e identidade.

References

BRASIL, Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior. Resolução n. 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei n. 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências.

FORPROEX - Fórum de Pró-Reitores das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras. (2012). Política Nacional de Extensão Universitária. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 04 de mar. 2021.

RODINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayara; DUARTE, Claudia dos Santos. Pandemia da COVID-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces Científicas, v.10, n. 1, 2020, p. 41-57. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085/4128. Acesso em: 06 de abr. 2021.

Published

2022-01-01 — Updated on 2022-02-08

Versions

How to Cite

Medeiros, R. P., Gorete Fantinel, E., & Carballo Dominguez de Almeida, B. (2022). Archival science in social :experiences in knowledge sharing in times of social distancemedia. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 32(64), 1–16. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1028 (Original work published January 1, 2022)

Issue

Section

Experience report