Situational diagnosis of document management: the documentary scenario of the State Schools of Minas Gerais

Authors

Keywords:

Situational Diagnosis, Archival Documents, Diagnosis of Archival Document Management, Document Management

Abstract

This article's premise is to present the results of the Situational Diagnosis of Document Management to verify the existence of methodologies for managing archival documents that make up the server's functional dossier in the Department of Personnel Department of State Schools of Minas Gerais. To carry out the research, applied research was used, qualitative and quantitative, particularized as a mixed and inductive method. This method makes it possible to measure and quantify the responses collected through the instruments used to collect data for the construction of a Situational Diagnosis of Document Management, in institutional environments. As for the technical procedures for data collection, the interview, the online questionnaire and document analysis were used. In the end, it showed that many Archival Document Management practices used by schools in the state education network of Minas Gerais do not meet the perspectives of the institution itself in terms of: organization, control, access and retrieval of documents, since they are outdated practices. and in some cases inappropriate, which can damage the security, quality and accessibility of documents. Thus, it became evident that the current processes and practices require a significant change in the way of operating the daily activities of public servants who work in the Personnel Department of the institutions surveyed, which requires the adoption of new practices, methods of organization and treatment of documents.

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Author Biographies

Josias Júlio Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais, MG, Brasil

Doutor em Gestão e Organização do Conhecimento (UFMG), subárea Ciência da Informação . Mestrado em Educação Matemática (UFOP,2017) - Especialização em Mídias na Educação (UFJF), Inspeção Escolar e Práticas de Supervisão Escolar (UCAM) , Tecnologias no Ensino de Matemática (UFF) e Matemática Aplicada (UFSJ). Licenciado em Matemática (UNI-BH).Experiência em EAD (UAB), atuando em diversos cursos dentre eles: Especialização em Midias na Educação (UFOP) , Ensino de Sociologia (UFSJ) e professor Conteudista de Matemática na Licenciatura em Pedagogia e Educação do Campo da Universidade Estadual de Minas Gerais - UEMG(EAD) (Bolsista CAPES). Autor de material didático para o curso de Especialização Latu Sensu (PROMINAS), Softwares educacionais. Atualmente atua como Diretor da Diretoria de Gestão de Pessoas do Sistema Educacional da Secretaria Estadual de Educação de MG.

Sra, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Ciência da Informação (UFMG-2015), Mestre em Ciência da Informação (UFMG-2010), Especialista em Gestão da Informação e do Conhecimento (CEFET-2008) e Bacharel em Biblioteconomia (UFMG-2005). Chefe do Departamento de Organização e Tratamento da Informação da ECI/UFMG. Professora Ajunto da Universidade Federal de Minas Gerais. Mais de 15 anos de experiência como Consultora em Gestão de Informação, Processos e Tecnologia da Informação. Consultora nas áreas de organização e representação da informação e do conhecimento, modelagem de processos. Experiência em modelagem de soluções de Enterprise Content Management (ECM) e Business Process Modeling (BPM). Pesquisa: Classificação e representação da informação e do conhecimento; Taxonomias corporativas e facetadas; Ontologias como instrumento para recuperação e qualidade de dados; Modelagem de Dados; Inteligência Artificial. Preservação de documentos arquivísticos digitais.

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Published

2023-07-06 — Updated on 2023-07-06

How to Cite

Araújo, J. J., & Aganette, E. C. (2023). Situational diagnosis of document management: the documentary scenario of the State Schools of Minas Gerais. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 33(67), 1–21. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1128

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