The contrast between orality and writing in candomblé terreiros: the fundamentals notebooks as part of the memory of a religion

Authors

Keywords:

Memory, Oral memory, Candomblé, Fundamentals notebooks, Written records.

Abstract

In candomblé, a religion with great influence from the heritage of the African continent, the oral tradition was present from the beginning of its creation and is latent until today. Contrasting with the orality, one finds in religious spaces and used by their adherents the notebooks of fundamentals, objects of study of this article, where their uses and particularities are analyzed. When approaching the ethnographies, Araújo and Lima (2018), and Castillo (2010) was crucial to define and conceptualize the records of Afro-Brazilian religion. The starting point was to research the memory of religious groups, such as oral and written traditions, and, subsequently, to analyze the historical context of Brazilian worship, particularly in Rio de Janeiro. The core of the research was to address the use and production of these documents in the context of Information Science. The qualitative methodology was used through the use of bibliographical sources. It is concluded that the use of written records, combined with orality, is part of the history of religion, which, the orality factor will always be the most important.

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Author Biographies

Fernando Corteze, Universidade Federal Fluminense, RJ, Brasil

Graduado em Arquivologia pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduando do curso de Biblioteconomia e Documentação pela mesma Universidade. Atualmente membro do grupo Sociedade, Memória e Poder, da Universidade Federal Fluminense junto ao CNPq. Possui interesse nas áreas de memória, oralidade e produção documental nos espaços afro-religiosos, em especial terreiros de candomblé e umbanda.
Link Currículo Lattes - http://lattes.cnpq.br/3074964376273856.

 

Carlos Henrique Juvêncio, Universidade Federal Fluminense, RJ, Brasil

Doutor (2016) e mestre (2014) pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCINF) da Universidade de Brasília (UnB). Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Entre 2014 e 2016 foi professor substituto do Curso de Biblioteconomia da Faculdade de Ciência da Informação (FCI) da Universidade de Brasília (UnB). Durante o primeiro semestre de 2017 foi professor visitante do Curso de Ciência da Informação da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Portugal (FLUP). Durante seis anos (2004-2010) foi funcionário da Biblioteca Nacional, trabalhando nas divisões de Manuscritos, Música e Arquivo Sonoro e Publicações Periódicas. Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) e do Departamento de Ciência da Informação (GCI) da Universidade Federal Fluminense (UFF). Concluiu, em 2019, o projeto de pós-doutorado "O DASP e a organização da informação no Brasil: da Documentação à Ciência da Informação" sob supervisão da professora Georgete Medleg Rodrigues (UnB). Líder do Grupo de Pesquisa "Sociedade, Memória e Poder". Tem como temas de interesse a História da de Ciência da Informação, da Biblioteconomia, da Bibliografia e da Documentação, além de realizar pesquisas e orientações sobre colecionismo, coleções e arquivos pessoais, memória e história do Brasil, história do livro e das bibliotecas, dentre outros.
Link Currículo Lattes - http://lattes.cnpq.br/1646741868261976.

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Published

2023-09-21

How to Cite

Corteze, F., & Juvêncio, C. H. (2023). The contrast between orality and writing in candomblé terreiros: the fundamentals notebooks as part of the memory of a religion. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 33(67), 1–22. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1152

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