Theoretical frameworks in heritage education: archives, museum, practices and temporalities

Authors

Keywords:

Archives, Diffusion, Educational actions, Citizenship, Heritage education

Abstract

This article is part of the studies carried out within the scope of the Postgraduate Program in Document Management and Archive, at the Federal University of the State of Rio de Janeiro, which aims to reflect on heritage educational actions in archives, presenting, through a literature review, some theoretical frameworks and their respective temporalities, to problematize the following question: how can heritage education help bring Archives and Society closer together? To this end, we carried out a bibliographic and documentary survey, seeking to historicize the emergence of heritage education in Brazil, in particular, the pioneering spirit of Museology in the country with the theme and its contribution to the archives, inviting readers to reflect on the relevance of dissemination practices, with emphasis on educational practices, in the context of archival institutions. Considering the importance and depth of the debate, this study pointed out, as a result, the need for dialogue on the topic of diffusion, focusing on the methodologies of heritage educational actions, considering the Archive as a locus for carrying out these actions expanding aspects related to social justice, democracy, and citizenship.

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Author Biographies

Luíza Angélica Lisboa Pinto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Possui graduação em Arquivologia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2018) e graduação em Relações Internacionais pelo Instituto de Educação Superior de Brasília (2005). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa "Educação em Arquivos: experiências e contexto plurais" - UniRiO/CNPq .Atualmente cursando mestrado profissional em Gestão de Documentos e Arquivos na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Atuando principalmente nos seguintes temas: arquivos,instituições arquivísticas, ações educativas, educação patrimonial, difusão, memória, patrimônio,políticas públicas, acesso à informação,acervos digitais e relações internacionais.

Link Currículo Lattes - http://lattes.cnpq.br/2588162791350591

Priscila Ribeiro Gomes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Possui graduação em Arquivologia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2005), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2008), especialização em planejamento, implementação e gestão em Educação a distância pela Universidade Federal Fluminense (2012), doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2013). Professora Associada do Departamento de Arquivologia (Unirio). Tem experiência nas áreas de Educação e Arquivologia. Áreas de interesse: Arquivologia, Educação de jovens e adultos, educação no contexto de privação de liberdade, currículo, EaD, Educação em/para o patrimônio, arquivos escolares, estudos da memória, ações educativas em arquivos.

Link Currículo Lattes - http://lattes.cnpq.br/6909041872447917

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Published

2024-07-01

How to Cite

Pinto, L. A. L., & Gomes, P. R. (2024). Theoretical frameworks in heritage education: archives, museum, practices and temporalities. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 34(69), 1–20. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1227

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