Tecnologias e desafios: uma análise da gestão de documentos no Poder Executivo de Minas Gerais após a implementação do Sistema SEI

Authors

Keywords:

Administração Pública, Poder Executivo do Estado de Minas Gerais, Gestão de documentos, Sistema Eletrônico de Informações

Abstract

This study aimed to investigate records management in the Executive Branch of Minas Gerais, following the adoption of the Electronic Information System (SEI). The impact of the transition to digital formats on records management practices was evaluated, considering state archive policies. Norms and guidelines were addressed, emphasizing the shift in the dynamics of recording and processing, aligned with technological advancements. The official implementation of SEI in August 2017 in the Executive Branch was analyzed concerning public policies for records management and the responsibility of the state government in records management. A qualitative exploratory approach was chosen as the methodological framework. Interviews were conducted with the Public Archive of Minas Gerais (APM) and the State Secretariat for Planning and Management of the Government of Minas Gerais (SEPLAG). The results underscored the importance of Records Management in the Brazilian archival landscape, highlighting challenges and emphasizing the need to strengthen the APM. It is concluded that records management is not only operational but crucial for preserving the memory of Minas Gerais, demanding collective commitment to efficiency, transparency, and archival compliance.

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Author Biographies

Adriano Pereira da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2024). Especialista em Gestão Estratégica da informação pela Universidade Estácio de Sá (2017). Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013). Atualmente é Gestor de Regulação na Agência Reguladora de Serviços de Abastecimento de Água e Esgotamento Sanitário - Arsae-MG. Tem experiência nas áreas de Ciência da Informação, Biblioteconomia, Gestão de Documentos e Arquivos, Classificação e Acesso à Informação. 

Cintia Aparecida Chagas, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Ciência da Informação (2016), com com realização de estágio pós-doutoral na Universidad de Salamanca (2019), mestre em Administração Pública pela Fundação João Pinheiro (2002), graduada em História pela Universidade Federal de Minas Gerais (1997). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Minas Gerais e foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação dessa mesma universidade (2021-2023). Líder do grupo de pesquisa Políticas e Gestão de Documentos e Arquivos. Tem experiência na área de Arquivologia, atuando principalmente nos seguintes temas: arquivologia, gestão de documentos, gestão de documentos arquivísticos digitais, avaliação de documentos arquivísticos e reestruturação curricular.

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Published

2025-01-01

How to Cite

Pereira da Silva, A., & Aparecida Chagas, C. (2025). Tecnologias e desafios: uma análise da gestão de documentos no Poder Executivo de Minas Gerais após a implementação do Sistema SEI. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 35(70), 1–21. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1256

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