Profile and professional skills of information and training needs: scenario in PALOP

Authors

  • Fernanda Maria Melo Alves Universidad Carlos III de Madrid, Depto. de Biblioteconomía y Documentación.
  • Adriana Rosecler Alcará Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Keywords:

PALOP, Lusophone Countries, Information Literacy, Professional Training

Abstract

The informational context has been changing quickly and information professionals must acquire new skills to keep up with the times. The objective of this paper is to analyze the profile and training needs of information professionals from Lusophone African Countries (PALOP). We present African informational context; PALOP general context, from data of the Human Development Report (2013), human development index (HDI), economy, education, electricity, communication and technology; formal and non-formal training in Information Science in Lusophone countries, PALOP, Brazil and Portugal and models of information literacy in university context and data collection of information professionals skills and training needs. We present partial results that demonstrate limitations and barriers to the performance of information professionals, mainly the deficiency of training and the use of technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Rosecler Alcará, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Professora no Departamento Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina (UEL)

References

ASSOCIATION OF COLLEGE & RESEARCH LIBRARIES (ACRL). Information Literacy Competency Standards for Higher Education. 2000. Disponível em: <http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/informationliteracycompetency.cfm>. Acesso em: 20 abr. 2014.

ASSOCIAÇÃO DAS UNIVERSIDADES DE LINGUA PORTUGUESA (AULP). Membros. Disponível em: <http://aulp.org/a-aulp/membros>. Acesso em: 14 jul. 2014.

BARO, E.; KEBOH, T. Teaching and Fostering Information Literacy Programmes: A Survey of Five University Libraries in Africa, Journal of Academic Librarianship, v. 38, n. 5, p311, 2012. Disponível em: <http://www.sciencedirect.com/science/journal/00991333/38/5>. Acesso em: 14 jul. 2014.

COMUNIDADE DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA (CPLP). Organização. Disponível em: <http://www.cplp.org/id-43.aspx>. Acesso em: 14 jul. 2014.

COORDENAÇAO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NIVEL SUPERIOR (CAPES). Relação de cursos recomendados e reconhecidos. Disponível em: <http://conteudoweb.capes.gov.br/conteudoweb/ProjetoRelacaoCursosServlet?acao=pesquisarIes&codigoArea=60700009&descricaoArea=CI%CANCIAS+SOCIAIS+APLICADAS+&descricaoAreaConhecimento=CI%CANCIA+DA+INFORMA%C7%C3O&descricaoAreaAvaliacao=CI%CANCIAS+SOCIAIS+APLICADAS+I>. Acesso em: 14 jul. 2014.

CRUE/REBIUN. Manual para la formación en competencias informáticas e informacionales (CI2). 2013. Disponível em: <http://ci2.es/sites/default/files/documentacion/manual_ci2_completo.pdf>. Acesso em: 24 abr. 2014.

DELEGAÇÃO DA UNIAO EUROPEIA NA REPÚBLICA POPULAR DE MOÇAMBIQUE. PALOP e Timor Leste: cooperação com os países lusófonos. Disponível em: <http://eeas.europa.eu/delegations/mozambique/eu_mozambique/tech_financial_cooperation/palop_prog/index_pt.htm>. Acesso em: 14 jul. 2014.

ELECTRONIC INFORMATION FOR LIBRARIES (EIFL) Perceptions of the public libraries in Africa, 2011, p.8. Disponível em: <http://www.eifl.net/perception-study>. Acesso em: 14 jul. 2014.

ESCOLA DE COMUNICAÇÃO E ARTES. UNIVERSIDADE EDUARDO MONDLANE. Disponível em: <http://www.uem.mz/index.php/faculdades-e-escolas/escolas/escola-de-comunicacao-e-artes>. Acesso em: 14 jul. 2014.

ESCOLA SUPERIOR JORNALISMO. MOÇAMBIQUE. Cursos. Disponível em: <http://www.esj.ac.mz/index.php/ensino/graduados/cursos>. Acesso em: 14 jul. 2014.

GONZÁLEZ TERUEL, A. Los estudios de necesidades y usos de la información: fundamentos y perspectivas actuales. Gijón: Ediciones Trea, 2005.

INSTITUTO MÉDIO DE CIÊNCIAS DOCUMENTAIS. Disponível em: <http://www.teledata.mz/cidoc/>. Acesso em: 14 jul. 2014.

INFORMATION TRAINING AND OUTREACH CENTRE FOR AFRICA (ITS/ITOCA) 2010. Strenghtening Information Literacy interventions. 2010. <http://blds.ids.ac.uk/files/dmfile/BotswanaCompressed5.pdf/>. Acesso em: 14 jul. 2014.

ISSAK, A. M. Associações de bibliotecários e profissionais de informação nos PALOP. Porquê e para quê? Mesa redonda sobre o papel das Associações de Bibliotecários e Profissionais da Informação na valorização e desenvolvimento da profissão. Luanda, 12 de Fevereiro de 2009. Disponível em: <http://www.saber.ac.mz/bitstream/10857/1675/1/Associa%C3%A7%C3%B5es%20Bibliotec%C3%A1rios.pdf. >. Acesso em: 14 jul. 2014.

KUHLTHAU, C. Information Search Process (1985–2008). Last Updated October 2013. Disponível em: <http://comminfo.rutgers.edu/~kuhlthau/information_search_process.htm>. Acesso em: 28 abr. 2014.

LAU, J. Guidelines on information literacy for lifelong learning. 2006. Disponível em:<http://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-en.pdf>. Acesso em: 14 jul. 2014.

MELO ALVES, F. M. Articulação e complementaridade das políticas da língua portuguesa, de cooperação e de informação nos países lusófonos: guia metodológico para a implantação da Biblioteca Digital Lusófona (BDL). Tesis Doctoral (Doutorado em Documentación: Biblioteca e Arquivos Digitais) - Universidad Carlos III de Madrid, Departamento de Biblioteconomía y Documentación, 2007. Disponível em: <http://e-archivo.uc3m.es/bitstream/10016/2540/7/TESISDOCTORAL-Fernanda_1.pdf>. Acesso em: 14 jul. 2014.

MELO ALVES, F. M. Literacia da informação e bibliotecas no contexto universitário africano: competências para o desenvolvimento e a equidade. Revista do Centro de Investigação sobre Ética Aplicada, n 1, Junho, 2012.Disponível em: <http://www.ispsn.org/sites/default/files/magazine/articles/N1%20art8.pdf>. Acesso em: 14 jul. 2014.

OCHOLLA, D.; BOTHMA, T. Trends, challenges and Opportunities for LIS Education and Training in Eastern and Southern Africa. New Library World, v. 108, n. 1/2, p. 55-78, 2007. Disponível em: <http://www.emeraldinsight.com/0307-4803.htm>. Acesso em: 14 jul. 2014.

PORTUGAL. Ministério da Educação e Ciência. Direção Geral do Ensino Superior. Índice de cursos. Disponível em:< http://www.dges.mctes.pt/DGES/pt/Estudantes/Acesso/Genericos/IndicedeCursos/>. Acesso em: 14 jul. 2014.

PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO (PNUD). Relatório do Desenvolvimento Humano, 2013. Disponível em: <http://hdr.undp.org/es/informes/mundial/idh2013/descargar/pt/>. Acesso em: 14 jul. 2014.

SOCIETY OF COLLEGE, NATIONAL AND UNIVERSITY LIBRARIES (SCONUL). Information skills in higher education: a SCONUL position paper. 1999. Disponível em: <http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/seven_pillars.html>. Acesso em: 28 abr. 2014.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). The Alexandria Proclamation on Information Literacy and Lifelong Learning, 2005. Disponível em <http://archive.ifla.org/III/wsis/BeaconInfSoc-pt.html>. Acesso em: 14 jul. 2014.

UNIVERSIDADE DE CABO VERDE. Oferta formativa. Disponível em: <http://www.unicv.edu.cv/index.php/cursos/oferta-formativa-2014-2015>. Acesso em: 14 jul. 2014.

WOLSKE, M. LIS Education Q&A with Martin Wolske, 2011 LJ Teaching Award Winner, 2013. Disponível em: <http://www.lis.illinois.edu/articles/2013/03/lis-education-qa-martin-wolske-2011-lj-teaching-award-winner>. Acesso em: 14 jul. 2014.

Published

2015-10-20

How to Cite

Alves, F. M. M., & Alcará, A. R. (2015). Profile and professional skills of information and training needs: scenario in PALOP. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 25(51), 47–76. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/541

Issue

Section

Articles