Information mediation actions in the archiving and library university: the search for active participation of users
Keywords:
Mediação da Informação, Arquivo universitário Biblioteca universitária, Web social,Abstract
The archivist and the librarian, as mediators of information, act, construct and interfere in the support to the users and in their formation in the search, access, use and appropriation of the information. The general objective of this research was to analyze how the actions of mediation and information and knowledge management developed in the Bernadete Sinay Neves Library and the Arlindo Coelho Fragoso Memorial of the Universidade Federal da Bahia can attract and strengthen ties with the users, so that these actions can also be deployed and / or reflected in the communication devices, in order to generate greater approximation with the user.
Methodology: this descriptive research, which had the case study method, applied online questionnaires to the managers, students and researchers who work and / or frequent the environments.
Conclusion: The relevance of the expansion of the services and products developed by the Library and in the Memorial, as well as the improvement of the information mediation actions already developed in order to measure satisfaction and respond to users' expectations is confirmed.
Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin, 2015. p. 9-32.
BELLUZZO, R. C. B. As competências do profissional da informação nas organizações contempo-râneas. RBBD, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 58-73, jan./jun. 2011. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/180. Acesso em 22 jan. 2019.
BRITO, T. R. de; VITORINO, E. V. O bibliotecário e a mediação da informação no contexto das bibliotecas universitárias. Páginas a&b: arquivos e bibliotecas, s. 3, n. 8, p. 12-22, 2017. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/editor/viewMetadata/902. Acesso em: 22 jan. 2019.
GOMES, Henriette Ferreira. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da in-formação. Informação & Informação, [S.l.], v. 19, n. 2, p. 46-59, out. 2014. ISSN 1981-8920. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994. Acesso em: 07 abr. 2019.
MARIZ, A. C. A.; DUTRA, M. Da S. Curtir, compartilhar e armazenar: os arquivos fotográficos em redes sociais. Ágora, Florianópolis, v. 28, n. 56, p. 4-17, jan./jun. 2018. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/693. Acesso em: 25 jan. 2019.
SILVEIRA, M. M.; ODDONE, N. Necessidades e comportamento informacional: conceituação e modelos. Ciência da Informação, Brasília, v. 36, n. 1, p. 118-127, maio/ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0100-19652007000200012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 25 jan. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o artigo submetido é original, não tendo sido encaminhado à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Declaro, ainda, que uma vez publicado na Ágora - ISSN 0103-3557, Florianópolis, Brasil , editada pelo Curso de Graduação em Arquivologia da Universidade Federal de Santa Catarina, o mesmo não será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à ÁGORA: Arquivologia em debate e declaro estar ciente de que a não observância deste compromisso submeterá o infrator a sanções e penas previstas na Lei de Proteção de Direitos Autorias (Nº9610, de 19/02/1998).
Esta revista proporciona acesso público a todo seu conteúdo, seguindo o princípio de que tornar gratuito o acesso a pesquisas gera um maior intercâmbio global de conhecimento. Tal acesso está associado a um crescimento da leitura e citação do trabalho de um autor.
Para maiores informações sobre esta abordagem, visite Public Knowledge Project, projeto que desenvolveu este sistema para melhorar a qualidade acadêmica e pública da pesquisa, distribuindo o OJS, assim como outros software de apoio ao sistema de publicação de acesso público a fontes acadêmicas.
Os nomes e endereços de e-mail neste site serão usados exclusivamente para os propósitos da revista, não estando disponíveis para outros fins.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Ágora, ISSN 0103-3557, está licenciada sob uma licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.