Learning to learn and teach: a laboratory on trends in archival research

Authors

Keywords:

Ensino de Arquivologia, Pesquisa em Arquivologia, Experiência didática, Aprendizagem baseada em problemas

Abstract

This work aims to share a didactic experience focused on the practice of research, carried out with undergraduate students in Archival Science and based on the theory of problem-based learning. It presents the context for formulating the proposal and developing the activity, given in a period of social isolation and an emergency remote teaching regime. It describes the objectives, work dynamics, and evaluation strategies that constituted the research workshop. Discuss the results in light of the answers given by students to a self-assessment questionnaire. It concludes that the experience was able to promote the construction and exercise of specific skills and abilities, as well as conceptual, attitudinal, and procedural knowledge, signaling potential for expanding the initiative in a larger teaching project.

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Author Biography

José Francisco Guelfi Campos, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais. Diretor da Diretoria de Arquivos Institucionais da UFMG (DIARQ-UFMG). Subcoordenador do curso de graduação em Arquivologia e presidente do Núcleo Docente Estruturante. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI-UFMG) e professor convidado do curso de especialização em "Memória e historiografia: patrimônio cultural e identidades em Minas Gerais", da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Doutor em História Social pela Universidade de São Paulo (2018), mestre em História Social (2014), bacharel e licenciado em História pela mesma universidade (2011). Realizou estágio de aperfeiçoamento em Gestão de Arquivos Privados no Archivo Histórico de la Nobleza (Espanha). Atua principalmente nos seguintes temas: arquivos pessoais, arquivos universitários, descrição documental, diplomática e tipologia documental

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Published

2022-08-31

How to Cite

Campos, J. F. G. (2022). Learning to learn and teach: a laboratory on trends in archival research. ÁGORA: Arquivologia Em Debate, 32(65), 1–19. Retrieved from https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1124

Issue

Section

Experience report